ΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ «Ιστορική Αναδρομή-Λειτουργία Σχολών ΔΕΗ» από τον Δ. (ΤΑΚΗ) ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟ

Ο θεσμός μαθητείας ξεκίνησε τη δεκαετία του ’50 με τη βοήθεια της UNESCO και την ευθύνη την ανέλαβε το Υπουργείο Εργασίας. Ξεκίνησε με μεγάλη δυσκολία την εφαρμογή του θεσμού γιατί ο θεσμός προϋποθέτει οργανωμένη, σωστή πρακτική άσκηση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή στις βιομηχανίες.

Εμείς όμως στη ΔΕΗ δώσαμε ένα καταπληκτικό παράδειγμα. Ένα παράδειγμα αγάπης και σεβασμού καταρχήν προς τους νέους μας τους οποίους εκπαιδεύσαμε με όλη μας τη ψυχή όλοι οι Συνάδελφοι σε όλα τα επίπεδα τα τεχνικά και όποτε χρειάστηκε χρησιμοποιήσαμε και καθηγητές σε γενικά μαθήματα.

Ο θεσμός μαθητείας περιλαμβάνει επίσης κάθε έξι μήνες να ελέγχετε η πρακτική άσκηση και ως ανταμοιβή τους δίνεται μια μισθολογική προαγωγή. Η πρακτική άσκηση γινόταν για την πρότυπο τεχνική σχολή μαθητείας ΔΕΗ το 1964 στον ΑΗΣ Φαλήρου και δανείστηκε για αρκετό καιρό τις εγκαταστάσεις της Σεβαστοπουλείου Τεχνικής Σχολής όπου στο βορειοανατολικό κομμάτι της Σχολής χτίστηκε ένα υπέροχο κτίσμα που έγιναν τα εργαστήρια για τους εναερίτες και τους υπογείτες. Με την πορεία αυτή δημιουργήθηκε ένα πολύ μεγάλο όνειρο το οποίο δυστυχώς σταμάτησε γύρω στο ’80.

Καταρχήν η πρότυπος τεχνική σχολή, ευτυχώς για μας, τότε τα στελέχη της διεύθυνσης είχαν αποφασίσει ότι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον τρία χρόνια στο γυμνάσιο και στη συνέχεια θα μπορέσουν πράγματι να φοιτήσουν σε ένα σχολείο το οποίον αυτομάτως ανήκει στη μέση τεχνική εκπαίδευση. Αυτό καθιερώθηκε όταν η υποχρεωτική εκπαίδευση έγινε από 6 χρόνια σε 9 χρόνια και ονομάστηκαν τα σχολεία αυτά, μέσα τεχνικά σχολεία. Τότε καταργήθηκαν τα σχολεία τα οποία ήταν πρώτη βαθμίδα. Είχαν μια πολύ άσχημη έκφραση την οποία την έχω χρησιμοποιήσει μόνο και μόνο γιατί οι νομοθέτες δεν είχαν ιδέα. Είχαν ονομάσει την πρώτη βαθμίδα της τεχνικής εκπαίδευσης μετά το δημοτικό όπως όταν ένα παιδί πηγαίνει στο γυμνάσιο, κατώτερα τεχνικά σχολεία. Δεν υπήρχε πιο εγκληματική διαδικασία, γιατί ένα παιδί που τελείωνε ένα τέτοιο σχολείο, ντρεπόταν να πει ότι τελείωσε κατώτερο σχολείο, ενώ δεν τελείωσε κατώτερο. Τελείωσε την πρώτη βαθμίδα της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Στη συνέχεια ιδρύονται οι Σχολές Ταχύρρυθμου Εκπαιδεύσεως πάλι. Ήθελα να σας πω ότι η UNESCO  ήταν εκείνη που βοήθησε και την Ελλάδα και τις αναπτυσσόμενες χώρες και την ταχύρρυθμο εκπαίδευση. Βεβαίως όλα αυτά μεταφέρθηκαν κάποια στιγμή στον Οργανισμό Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού με αποτέλεσμα οι Σχολές σταμάτησαν γύρω στο ’80, η Ταχύρρυθμος Εκπαίδευση συνέχισε όπου σήμερα οι Σχολές δεν λειτουργούν.

Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου και αργότερα Πρύτανης του Πολυτεχνείου, Αλέξανδρος Παππάς, έκανε μία ομιλία για την τεχνική εκπαίδευση και μου αποτυπώθηκε στο μυαλό μου κάτι πολύ σημαντικό. Ονόμασε τους νέους αυτούς ανθρώπους που τελειώνουν τα τεχνικά σχολεία, Τεχνικούς Εφαρμογείς και είστε Τεχνικοί Εφαρμογείς. Το αποδείξατε στη ΔΕΗ και στους παλιούς και στους νεοτέρους. Αυτό θέλουμε και επιθυμούμε και είναι μία ευχή για μένα να πω στη διοίκηση της ΔΕΗ, αξίζει να ασχοληθούμε, να εργαστούμε, να λειτουργήσουν τα σχολειά μας. Έχουμε όλοι αυτή την όμορφη εγκατάσταση, έχουμε παντού εγκαταστάσεις, έχουμε τεχνικό εξοπλισμό αλλά πάνω απ’ όλα έχουμε ανθρώπινο παράγοντα, τον υπέροχο ανθρώπινο παράγοντα, για τον οποίο εμείς ξεκινήσαμε τα σχολεία και είμαστε υπερήφανοι.

Θα ήθελα σαν δάσκαλος, να σας πω ότι όταν ιδρύσαμε την τεχνική σχολή μαθητείας ΔΕΗ, τότε εγώ ήμουν υποδιευθυντής, ο κ. Μανωλόπουλος ήταν διευθυντής της Σχολής, αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε τις μαθητικές κοινότητες που σημαίνει εργασία για το σχολείο, εργασία μεταξύ τους, ανάπτυξη πνεύματος αλληλεγγύης και τα παιδιά ασχολήθηκαν με τον αθλητισμό, με εκπαιδευτικές επισκέψεις και με γιορτές που είχαν εθνικό σκοπό. Αυτό βοήθησε πάρα πολύ γιατί κάποια στιγμή έμαθα ότι ιδρύθηκε ένας Σύνδεσμος, ο Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολών Επιχειρήσεων Ηλεκτρικής Ενέργειας. Θέλω μάλιστα να συγχαρώ τον Πρόεδρο Γιάννη Τσιβγούλη και το διοικητικό συμβούλιο που έμειναν και είναι πάντοτε δίπλα με τους αποφοίτους των σχολών αλλά και πάνω απ’ όλα είναι πολύ σημαντικό που μας ενημερώνει αντικειμενικά γύρω από τα προβλήματα των Συνταξιούχων και των Συναδέλφων εν ενεργεία. Αυτά σε γενικές γραμμές ήταν τα σχολεία μας.

Εμείς νιώθουμε υπερήφανοι το ότι δώσαμε την ψυχή μας, την αγάπη μας, το σεβασμό και γι’ αυτό η διδασκαλία ήταν άριστη.

Ευχαριστώ πάρα πολύ και δίνω τα συγχαρητήριά μου στους διοργανωτές αυτής της Εκδήλωσης, που είναι ανεπανάληπτη στα χρονικά της ΔΕΗ.